LoVe yOu aLl

aznie suhaila ariff

My photo
name sy azni suhaila binti mohamad ariff..sy takut air...tp suke hujan..sy takut angin tp suke laut..sy takut tinggi tapi sy suke gunung..sy takut kat awak..tp sy suke awk... saya budak manja.. suka menagis.. tapi saya pandai berdikari.. saya tak harapkan awak je tolong saya!!

¸.•✿✿ܓJom minum susu..♕


Hai.. hari ni aku nak story pasal susu..



Ha.. siapa yang tak pandai minum susu sila angkat tangan..
Wah.. bilangan yang agak ramai..

Em.. kalau u all nak tau.. aku pun sebenarnya tak pandai minum susu..
Tapi kadang-kadang rasa teringin nak minum… lagi-lagi bila Nampak orang minum.. wah… lagi lah perasaan aku membuak-buak ingin merasa kenimatan minum susu..



Oleh kerana itu, aku telah memujuk ROHAYU atau nama glomornya AYU(mesti die perasan ayukan, tapi memang ayu pun) untuk membeli susu DUTCH LADY FULL CREAM..



Ayu memang minum susu, maka aku mengajak beliau..hahahaha..mana lah tau aku memang tak boleh minum susu tu, kan tak membazir..

Aku pun bukak and try minum.. wek.. memang tak boleh masuk.. macam nak muntah..

Macam mana ni, nanti law aku mengandung mesti BABY aku tak putih melepak macam NERA.. tapi.. mama NERA cakap die makan epal banyak.. tapi dalam buku cakap, susu baik untuk perempuan yang mengandung..
Parah… memang parah.. akhirnya susu yang aku beli (kongsi dengan ayu) tu pan telah aku berikan semua kepada ayu.. syok la die.. aku hanya minum satu sedutan je..



Tapi..aku bukan tak boleh minum susu, aku Cuma tak boleh minum susu yang tanpa perisa.. macam susu perisa coklat, strawberry ke..ha..tu semua aku boleh telan.. bagi 10 botol pun aku boleh habiskan.. wah..sedapnye.. I love it..

Jom kita kongsi sikit fakta tentang kebaikan  susu..

1) Pertumbuhan Tulang - Susu lembu sangat kaya dengan kandungan kalsium yang juga sangat penting untuk pertumbuhan tulang. Selain itu ianya dapat menguatkan tulang kita.

2) Mencegah Kanser – Susu lembu juga membantu dalam melindungi sel-sel usus besar dari bahan-bahan kimia yang menyebabkan kanser. Selain itu dapat mencegah sakit migrain.

3) Mencegah Obesiti – Kalsium yang adalah dalam susu lembu turut berguna dalam mencegah obesiti di kalangan kanak-kanak. Sama juga dengan orang dewasa yang mengalami masalah lebihan lemak di bahagian perut.

4) Protein Kualiti Tinggi - Susu lembu juga mengandungi protein yang berkualiti tinggi dan ianya memang penting tubuh manusia.

5) Melawan penyakit Gout - Susu lembu ini juga dapat membantu dalam melawan penyakit Gout.

sebenarnya banyak lagi.. tapi..ni jela yang sempat aku kumpulkan..hehehehe..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...