LoVe yOu aLl

aznie suhaila ariff

My photo
name sy azni suhaila binti mohamad ariff..sy takut air...tp suke hujan..sy takut angin tp suke laut..sy takut tinggi tapi sy suke gunung..sy takut kat awak..tp sy suke awk... saya budak manja.. suka menagis.. tapi saya pandai berdikari.. saya tak harapkan awak je tolong saya!!

berlensa di kelas memasak

Assalamualaikum..
hai semua.. sihai tak..
alhamdulillah.. aku dah sihat da..
yahoooo....hehehehehe


okey.. di malam yang mulia ni aku nak berkongsi cerita pasal kelas memasak..


masak apa?
aku belajar cara nak buat Fish Ball




rupa-rupanya senag saje nak buatnye..
kita cuma perlukan tepung, Surimi, garam, air panas dan sejuk..
ops.. lupa nak explain.. surimi tu adalah isi ikan yang berwarna putih..


ini adalah surimi yang  dicampur dengan tepung.


cara nak membuatnya..


surimi digaul bersama tepung gandum dan dicampur dengan air ais (air sejuk)
masukkan garam dan gaul..
kata cikgu yang mengajar tu..
kita gaul sampai boleh bentuk pepejal..
kira jangan lah cair sangat..


oh..sukatan ye..
600g surimi 
setengah cawan air sejuk taw.
60g tepung gandum.
garam secukup rasa..


sebenarnya.. cikgu tu ajar main agak-agak je.. mentang-mentang dah pandai..
hehehehehe


okey.. seterusnya.. bila dah boleh buat bentuk bulat, terus masukkan kedalam air panas 40'c


biarkan seketika,(20 minit0  kemudian masukkan kedalam air 90'c.


sila lihat bacaan meter



senag je kan.. 
kaau nak try.. try lah..
ha..kepada adik-adik yang dibawah umur.. pastikan mendapat pemantauan daripada ibubapa atau orang yang lebih dewasa.


sebenarnya..
aku bukan tengok sangat pun.. tengok sikit-sikit je..
kerana sibuk berlensa..


huhuhhuhu...


berlensa sebelum memulakan pembelajaran okey..








En. pengajar Fish Ball
Pn. ketua Jabatan pun datang..
sekian dahulu... 
nantikan entry yang lain okey..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...