LoVe yOu aLl

aznie suhaila ariff

My photo
name sy azni suhaila binti mohamad ariff..sy takut air...tp suke hujan..sy takut angin tp suke laut..sy takut tinggi tapi sy suke gunung..sy takut kat awak..tp sy suke awk... saya budak manja.. suka menagis.. tapi saya pandai berdikari.. saya tak harapkan awak je tolong saya!!

I wrote something for you





10 Langkah untuk menurunkan berat badan


   1. Tetapkan matlamat.

Mensasarkan penurunan berat badan dalam tempoh masa tertentu. Contohnya turunkan lingkungan 0.5 kg dalam tempoh satu minggu.


   2.  Ambil makanan rendah kalori dan gula.

Perlu makan lebih nutrient. Hadkan pengambilan makanan dan minuman manis. Lebihkan makanan seperti sayur-sayuran dan buah-buahan.


3. Elakkan makanan ringan.

Pengambilan makanan ringan pada waktu malam seharusnya di elakkan.Untuk anda yang mahu kempiskan perut, cuba tahan nafsu makan anda dari pergi membeli makanan ringan kerana ianya hanya membawa kepada kandungan kalori yang tinggi. Bagi satu set makanan segera termasuk burger dan juga kentang goreng adalah sebanyak 500-600 kal (kalori) yang membawa kepada pembentukan lemak.  Tetapi boleh gantikan dengan biskut ataupun buah-buahan.


4. Elakkan minuman berkabonat

Gantikan minuman berkabonat dengan air kosong. Jadikan air limau suam sebagai sahabat anda.Pastikan anda meminum air mineral sebanyak 1.5 liter, iaitu bersamaan dengan 5 hingga ke 6 gelas sehari.



5. Tatapkan waktu makan

7 – 7.30 am             - sarapan
12.30 – 1.30 pm       - makan tengah hari
6.30 – 7.30 pm         - makan malam



    6.  Pinggan kecil

Tujuan penggunaan pinggan kecil semasa makan boleh menguragkan jumlah makanan yang diambil.


    7.  Penuhkan hari anda dengan aktiviti

Dengan melakukan pelbagai aktiviti, anda dapat melupakan tentang makanan. Makan lakukan pelbagai aktiviti berfaedah dan sihat.


8. Cukup tidur.

Pastikan anda mempunyai tidur yang cukup. Seorang dewasa perlu tidur 6 – 8 jam satu hari. 


9. berhenti makan pada lewat malam

Elak makan di waktu tengah malam. Kerana perut kita tidak mampu untuk membakar lemak berlebihan kerana waktu kita tidur, proses pembakaran akan berhenti. Selain daripada itu juga, malam adalah waktu yang sesuai untuk merehatkan tubuh badan termasuk di bahagian perut. Jika anda makan dan kemudiannya tidur, lemak tersebut akan kekal dan jika dilakukan selalu, perut anda akan kelihatan semakin besar.


10. jangan berulam ketika makan.

Seelok-eloknya, jauhi makan sambil berulam dengan air kerana situasi ini mampu membuatkan perut anda buncit. Selepas makan, biarkan seketika dan barulah kita meminum air suam. Elakkan meminum minuman sejuk kerana proses penghadaman akan mengalami masalah jika berulam air sejuk dan mengakibatkan perut kita senang buncit.




piramit makanan yang sihat.

Diwarnakan merah bermaksud tidak baik untuk kesihatan tetapi jika rasa teringin sangat, bolehlah makan sedikit.

Lemak diperlukan oleh badan kita dan sebaiknya ialah minyak kelapa dan minyak zaitun. Elakkan minyak tak-tepu poli (poly unsaturated) kerana ia tak stabil dan bertukar jadi toksik apabila dipanaskan.

Susu tidak dimasukkan dalam senarai kerana susu yang ada hari ini ialah susu yang telah dipasturkan dan ini tidak baik untuk kesihatan. Manakala yogut dan keju baik kerana ia mengandungi bakteria sihat (friendly bacteria).

Apabila makan hidangan, sebaiknya ialah 1 bahagian nasi, 1 bahagian ikan atau daging atau ayam, 1 bahagian sayuran mentah dan 1 bahagian buahan, dan di samping itu sedikit kekacang , bijian dan yogut.
Air bertenaga heksagon perlu diminum 6 hingga 8 gelas sehari. Elakkan minum air sejuk selepas makan kerana air sejuk akan membekukan lemak dalam makanan dan merosakkan zat dan strukturnya dan ini tidak baik untuk kesihatan.




::iklas suyang

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...